Norges første kvinnelige los

Solgunn Homme Brevik (1972-)

Fram til 2006 var alle loser menn. Da ble Solgunn Homme Brevik Norges første kvinnelige los.

Jobben som los har alltid vært utfordrende. – Selv om vi stadig får nye navigasjonsverktøy, må hovedoppgaven fortsatt løses på ”gamlemåten”, med losens unike kunnskap om lokale forhold, forteller statslos Solgunn Homme Brevik.

For losen må være lokalkjent i sitt område. – Vi bruker gamle geografiske referanser, merker og méd langs leia for å kontrollere skipets posisjon. Dette, samt lokal kunnskap om tidevann, strømmer, vær og vind, har vi fortsatt både i hodet og i ryggraden, sier Solgunn.

Måten losen kommer seg om bord har heller ikke endret så mye de siste 100 årene. – Den mest vanlige metoden er fortsatt å klatre i en leider. Å komme seg til og fra losbåten i all slags vær krever både planlegging, timing og en god porsjon mot, understreker hun.

For å bli los må du først ha seilt som styrmann eller kaptein. – Kommer du gjennom nåløyet og blir losaspirant, må du gjennom en omfattende opplæring. Du må pugge for å lære navn og lyktekarakterer i ditt sertifikatområde, i tillegg mye praktisk trening. På eksamen må du kunne ramse opp hele leia, forteller Solgunn.

Før hun ble los, var Solgunn styrmann på lastebåter, ferger og Hurtigruten. – Historien viser at det fantes mange tøffe damer som i stor grad fungerte som loser lenge før min tid. I dag er vi fem kvinner, og vi blir nok flere etterhvert, sier hun.

Losen må også samarbeide med mennesker fra hele verden. – I mine 14 år som los har jeg loset internasjonale cruiseskip, lasteskip og til og med stått hutrende i tårnet på utenlandske ubåter som skal til land. Ikke en eneste gang har jeg havnet i vanskelig situasjon på grunn av at jeg er kvinne.