Hvordan jobber losen i 2050?

En rivende teknologisk utvikling gir losen tilgang til stadig mer avanserte digitale verktøy. Men det viktigste verktøyet er losens unike lokalkunnskaper – og vil være det også langt inn i fremtiden.

Losen har en viktig rolle i arbeidet med å forebygge ulykker til sjøs. I årene framover vil vi se økende båttrafikk, autonome fartøy, klimaendringer og mer ekstremvær. Derfor blir det viktig å forene det beste fra den analoge og den digitale losen.

Skipene blir større og større, mens havnene er «like små». Marginene blir stadig mindre. Selv om mange avanserte oppdrag med store fartøy i dag aldri kunne blitt gjennomført uten digitale støtteverktøy, kan losens spesialkunnskap om kysten utgjøre forskjellen på suksess og fiasko.

Losens detaljerte kjennskap til lokale strøm- og vindforhold, og ikke minst lokale landemerker for å unngå grunner og skjær, finnes ofte ikke på noen kart. Denne innsikten har gått fra los til los gjennom generasjoner. Selv med stadig mer avanserte navigasjons- og posisjoneringssystemer er kunnskapen om lokale farvann fortsatt viktig – stemmer kartet med virkeligheten?

Digitale verktøy kan svikte. GPS-signaler, elektroniske kart og andre støttesystemer kan være unøyaktige eller falle bort. Da kan losen fortsatt bruke de gamle geografiske referansene for å finne frem, i tåke, regn og snøbyger – selv uten moderne hjelpemidler.

Ingen vet med sikkerhet hva framtiden bringer. Vi vet at innovasjon og utvikling er viktig for å bedre sjøsikkerheten, og lostjenesten er derfor med på å drive den maritime utviklingen framover. Men vi vet også at det skal mye til for erstatte losens unike innsikt og erfaring, og tror dette vil være en uvurderlig del av sjøsikkerheten i mange, mange år framover.