Styrmannsjappa

Lager for lykteutstyr.

Dette rommet kalles styrmannssjappa. Her oppbevarte man utstyr og reservedeler til fyrlykter og lanterner. Det var nemlig styrmannen som hadde ansvar for vedlikehold og skjerming av lyktene.
Skjermingen sørget for at fyrlykta lyste på sin egen karakteristiske måte. Karakteren ble tegnet inn på sjøkart.

Styrmannen ledet også arbeidet med å transportere parafin og gass til fyr og fyrlykter. Uten tilførsel av brennstoff ville lyset slutte å virke.

Styrmannen måtte stille inn glasset slik at det lyste i riktig retning. De ulike retningene ble kalt sektorer. Sektorene skulle lyse enten rødt, grønt eller hvitt. Den hvite sektoren markerte hvor det var trygt å seile.

Siste leveranse av olje til fyrlykt i 1996.

Fyrlyktene kunne ha forskjellig lyskilder: parafin, gass eller strøm. I styrmannssjappa hadde styrmannen reservedeler og utstyr til alle typer lys; olje- og gassbrennere, veker, forskjellige glass, fyrlinser og alle typer lyspærer.

M/T Oksøy leverte sin siste last med parafin i 1996. Siden 1996 har alle norske fyrlykter hatt strømdrift fra land, eller batteri og solcelledrift.

Gamle Oksøy gikk ut av aktiv tjeneste samme år.