Navigasjon

Kart og kompass er fortsatt viktige, men moderne skip har flere digitale hjelpemidler.

Fra Kystverkets fartøy OV Bøkfjord.

AIS – Automatisk identifikasjonssystem

Fartøy som har utstyr for AIS ombord deler via VHF opplysninger som navn, båttype posisjon og fart båten har. I tillegg er det informasjon om hvor fartøyet kommer fra og hvor det skal. AIS gir sjøtrafikksentralene oversikt over skipstrafikken, og er viktig for sikkerhet og miljø.

Når losen kommer om bord har han eller hun med seg en loskoffert med en PC som kobles til fartøyets «losplugg». Da kan losen og navigatøren styre fartøyet etter oppdaterte sjøkart. Navigasjonsdatamaskinen på MS Gamle Oksøy er en ”loskoffert”.

Gamle Oksøy har også blitt brukt til opplæring av loser.

VHF

Kommunikasjon til sjøs foregår blant annet ved hjelp av maritim VHF radio (VHF – very high frequency). VHF har mange kanaler som brukes til forskjellige formål. Den viktigste er kanal 16, den internasjonale nød- og kallekanalen som man har plikt å lytte til.

Når man bokstaverer til sjøs bruker man det fonetiske alfabetet: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-ray, Yankee, Zulu.

I Norge brukes også Ægir, Ørnulf og Ågot.