Fyrlyktene

Forsyninger av olje og gass til fyrlykter var M/T Oksøys viktigste oppgave.

Den første ubemannede fyrlykta ble satt opp i 1883, i nærheten av Bergen. Oljebrennere ble brukt helt frem til 1996. Da ble den siste oljelykta slukket og alle lyktene var elektrifiserte.

De første fyrlyktene var laget av tre, men den mest brukte typen gjennom tidene er åttekantet og laget av støpejern.

Noen av fyrlyktene hadde gassbrennere, og gassflaskene måtte skiftes ut en gang i året. I fyrlyktene med oljebrenner var det vanlig med en dagtank på 20 liter. Denne ble fylt av en lokal tilsynsmann hver fjortende dag.

I nærheten av fyrlyktene sto det som regel et eget oljehus med tanker som rommet ca. 500 liter olje. Det var et årsforbruk for ei fyrlykt. Senere fikk flere lykter påmontert tanker som rommet 500 liter olje.

Boholmen fyrlykt fra 1897 i solnedgang. Lykta er laget i støpejern, som de fleste norske fyrlykter.

Det ble satt opp nesten 2 000 fyrlykter langs norskekysten. Innføringen av fyrlyktene i 1883 er et av de viktigste tiltakene som er gjort i Norge for å øke sikkerhet og fremkommelighet i farleia.